Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Varför ställa ut?

Hitta på sidan

  • Lär dig följa upp ditt mässdeltagande

    Hur följer jag upp och utvärderar mitt mässdeltagande? Finns det något bra sätt att räkna ut om det har lönat sig? Vi pratade med Chicie Lindgren, chef inom affärsområde Mässor på Stockholmsmässan, som berättar om vikten att sätta mål inför mässan.

    Varför ska jag ställa ut på en mässa?
    – En mässa samlar hela branschen - leverantörer, kunder och media - och som utställare vet du att besökarna är på plats för att skapa kontakter och se nyheter. Jämfört med kundbesök har du möjlighet att träffa fler på kortare tid eftersom du slipper till exempel restid.

    Så det går att jämföra kundbesök med mässdeltagande?
    – Javisst. Investeringen i att delta på en mässa kan absolut jämföras med kostnaden för andra sälj- och marknadsföringsaktiviteter. Fördelen med en mässa är att kundmötena blir mer effektiva och oftast är lättare att få till. Dessutom kan du bli upptäckt av potentiella kunder som du inte känner till, som hittar till din monter för att de är nyfikna på just ditt företag eller som bara råkar gå förbi.

    Hur kan jag följa upp mitt mässdeltagande?
    – Allt handlar om planering. Börja med att sätta ner mål för deltagandet på mässan redan innan du bokar din monter, eftersom det kan vara avgörande för hur stor monter du ska ha och hur den ska utformas. Sätt tydliga mål – gärna kvantifierade. Hur mycket ska vi sälja för per dag eller hur många leads ska vi få ihop. Otroligt viktigt är att förankra målen med alla som ska arbeta i montern. Väl på mässan – följ upp varje dags mål och peppa för kommande dag och till sist efter mässan – gör en utvärdering. Följ upp era leads. Nådde vi målen?  Vad kan vi göra bättre nästa mässa? Börja samtidigt planera inför nästa mässa när allt fortfarande är färskt i minnet.

    -------

    Utvärdera med hjälp av ROI (Return on Investment)

    ROI är ett begrepp för att mäta avkastningen på en investering och kan användas för att utvärdera ett mässdeltagande. Till din hjälp kan du använda dig av branschorganisationen Fairlinks utvärderingsmodell som går att ladda ner gratis och som är en hjälp när du vill sätta ett värde på det du uppnått på mässan. Den hjälper dig att förstå ROI och räkna fram nyckeltal.

    Läs mer om ROI och ladda hem en gratis utvärderingsmodell på fairlink.se


    4 steg till att få fram ROI för ditt mässdeltagande

    1. Börja med att räkna ut vad ditt mässdeltagande kostar: monterbygge, transporter, personalkostnader mm.

    2. Sätt primära och sekundära mål med mässdeltagandet. Det kan vara ett visst antal nya inköpskontakter, att pressen uppmärksammar din  produkt eller att x antal personer registrerar sig för ett nyhetsbrev. Vad är varje kontakt värd i kronor?

    3. Dela sedan kostnaden för ditt mässdeltagande med antal inköpskontakter, införda artiklar om din produkt och/eller nyhetsbrevsprenumeranter och du får ditt nyckeltal.

    4. Jämför detta med den kostnad du skulle ha för att nå samma resultat om du inte ställt ut, till exempel genom kundbesök och annonsering.


  • 3 sätt att maximera ditt mässdeltagande på mässan

    Vad får ditt företag ut av att vara med på en mässa? Och hur får du ut maximalt av deltagandet? Vi tog ett snack med Jens Welin som är toppchef på en kommunikationsbyrå i USA – och en riktig mässentusiast.

    Vad får man egentligen ut rent konkret av att vara med på en mässa?
    – Mässan är oslagbar på att skapa högkvalitativa, personliga kontaktytor. Ingen annanstans får du så många relevanta möten. Rent konkret kan det betyda allt från förstärkta relationer och uppmärksamhet i medier till att försäljningen ökar.


    Vilka är dina bästa tips för att maximera sitt mässdeltagande?

      – 1: Skapa ett specifikt, mätbart och relevant mål för vad mässan ska generera och kommunicera det till alla involverade. Utan en tydlig målsättning får man aldrig veta om man nådde eller missade målet. Mål kan exempelvis vara förstärkta relationer, uppmärksamhet i medier eller antal orderbeställningar.

    – 2: Börja i tid! 12-18 månader före mässan bör man bestämma vilka medier man vill nå ut i före, under och efter själva mässan. 3–6 månader före mässan påbörjar man sin kommunikation kring deltagandet. Man börjar alltid lite för sent, med en god tidsplan kan man få mycket mer kostnadseffektiva lösningar.

    – 3: På själva mässan ser ni till att få ut er kreativitet, kompetens – och att ha kul! De tre k:na är så viktiga. Kreativiteten behöver inte vara någon galen idé, bara att sticka ut på något sätt. Kompetensen handlar om att tänka ut hur företagets mest kompetenta personer ska få höras, som talare på mässan eller via pr-uttalanden? Och hur används medarbetarna i montern på bästa sätt? Att ha kul är viktigt för engagemanget eftersom mässor ofta kräver stora resurser på kort tid. För att kunna ha roligt kan man exempelvis anlita externa konsulter som hjälper till med projektledningen och avlastar de som är jättestressade. Ha kul med ditt budskap i montern så smittar det av sig! Och de här tre k:na leder ofta till ett tredje k: kulor. Börjar du med att fokusera på att tjäna pengar blir de första tre ofta lidande, och då blir det sällan bra försäljning.

    Vad tror du om framtidens mässor?
    – Jag tror mycket på mässan som medium och att den kommer fortsätta öka. Ju mer digital kontakt vi har, desto viktigare blir behovet av att ses i verkligheten. När världen blir större och konkurrensen hårdnar så blir det personliga mötet alltmer avgörande. En mässa kan ge fler möten och att mötas för inspiration och information leder ofta till någon typ av transaktion. Möjligheten att nå mässdeltagarna via digitala medier blir bara bättre. Utöver de fem dagar mässan pågår har du ytterligare 360 dagar att kommunicera på och då blir mässan själva klimax.

    Hur kan vi inspireras av mässor i USA?
    – I USA har man kommit lite längre i hur man marknadsför sig digitalt som utställare. De använder sig mer av digitala kanaler för att möjliggöra ett samtal före, under och efter mässan än man gör i Europa. Och det sträcker ut mässans effekt.  

    Namn: Jens Welin.
    Ålder: 46.
    Yrke: Vice vd på kommunikationsföretaget Starcom USA som jobbar med kunder som North Face, Wrangler, Timbaland, Best Buy.
    Bor: I Chicago.
    Familj: Fru och två döttrar.
    Det visste du inte om Jens: ”Att jag är baskettokig, jag spelar både basket själv och kollar mycket på basket.”

  • Så fördubblade Skruf sin försäljning på mässan

    Skrufs glasbruk ökade sin försäljning med över 200 procent i samband med årets Formex jämfört med föregående år. Vad är hemligheten Kent Elm, glasblåsare och ägare av Skruf?

    – Att ha bra produkter och komma ut med dem i rätt tid. Vi började ett bra tag innan mässan med att synas i annonser i Sköna hem och liknande tidningar, men även i bloggar och på Instagram. Det ger resultat. Genom sociala medier har vi börjat nå en yngre målgrupp än innan, och det är ju just dem man vill bygga lite på. Dessutom har vi fått en del marknadsföring gratis eftersom vi gör Daggvasen till Svenskt Tenn, som många vill låna till bloggar, tidningar och liknande.

    Vilken produkt var populärast?
    – En vas som heter Pallo, vi sålde helt slut på dem på Formex. Vi sålde nog upp- emot 100 stycken, och de kostar mellan 1 200 och 1 500 kronor, så det är väldigt mycket för vårt lilla glasbruk. Man är ju framför allt med på mässan för att få visa upp sig, men det är jätteroligt att få sälja. Väldigt många beställde och anmälde intresse också, och har återkommit nu i efterhand. Vi trodde att vi hade ett lite dåligt läge med vår monter men det spelade tydligen ingen roll, de som ville hitta oss hittade oss ändå!

    Tips till andra utställare som vill nå samma framgång?
    – Framför allt att bara vara med på mässan för att visa upp sig. Så småningom känner folk igen dig, vi har ju varit med så pass länge så vi har lite igenkänningsfaktor nu. Det är bättre att ha en monter än att inte vara med alls, även om det kostar en del – som företag måste du ju sälja.

    Finns det någon vanlig ”mäss-miss” som ni kan varna andra för?
    – Sitt inte ner och glo på en stol, oavsett hur lite folk det är, för då ser du ointresserad ut. Det är viktigt att vara aktiv, på hugget och skoja med dem som kommer och besöker er! Bra skor är också ett måste. Många har högklackat första dagen men när det närmar sig dag tre så har nästan alla bytt till gymnastikskor. Ha gärna en något tjockare matta i montern som är skön att stå på. Och servera godis – det drar massor av folk. Vi gjorde av med nästan 15 kilo lösgodis på fyra dagar!